Amsterdam verwelkomt Jan van der Heyde IV
De grachten van Amsterdam zijn meer dan een wereldberoemde toeristische attractie. Ze vormen een belangrijk onderdeel van de infrastructuur van de stad. Zo wordt het stelsel van kanalen al lang gebruikt door de Brandweer Amsterdam voor het bereiken van branden en natuurlijk ook als bron van bluswater.
Het nieuwe brandweerschip wat in December 2016 in bedrijf is genomen zet de traditie voort van het vernoemen van de boten naar de oprichter van het huidige brandbestrijding methode en technologie bij de brandweer Amsterdam. –de heer Van der Heyde
Drijvende pompcentrale
“De belangrijkste taak is om de wagens op de weg te voorzien van een ruime hoeveelheid water. Op een bepaalde manier kun je kijken naar deze boot als een grote drijvende waterpomp”, zegt C-Job Naval Architects Head of Engineering Tim Vlaar, verwijzend naar de pompcapaciteit van 1.680 m3 per uur.
Voor de aanvullende taken, is de Jan van der Heyde IV uitgerust met twee 180 m3 per uur pompen die kunnen worden opgeroepen om water uit ondergelopen boot huizen of andere vaten te pompen. Bovendien kan het schip ook worden gebruikt als een duik platform.
In termen van voortstuwing, de brandweerboot heeft een maximale snelheid van 15 km per uur. Dit wordt bereikt door twee onafhankelijke hekschroeven aangedreven door twee 368 kW motoren.
Ontwerp en technologie
C-Job Naval Architects leverde het concept design voor de Jan van der Heyde IV. Damen Shipyards Hardinxveld was verantwoordelijk voor het gedetailleerde ontwerp, de engineering en de constructie. Mono Marine heeft het aanpassen van de motoren, aanpassingen aan de besturingsoftware en de tests en inbedrijfstelling voor haar rekening genomen.
We zijn er trots op betrokken te zijn geweest bij dit mooie project!